Er zijn twee modellen Twincam motorblokken. Het A blok wordt gemonteerd in de rubbermount modellen (Dyna Glides, FLH modellen) Qua opbouw is dit blok bijna identiek aan Evo's en Shovel's. (construktie van het carter en de krukas)
Voor wat jij "rigid mount" noemt, dus allen voor de softail is de Twincam B ontwikkeld. De B staat voor balansassen.
De balansassen zorgen voor minder trillingen en kosten gewoon pk's een Dyna is dan ook sneller dan een Softail model en de slijten dus ook minder snel. A blokken hebben geen balansassen nodig omdat ze rubbermount worden gemonteerd snappie?
Ik heb vrienden die de balansassen uit hun TC b slopen en de krukas laten balanceren... dat doen ze voornamelijk omdat ze het zat zijn mij in het achterlicht te kijken. S&S maakt overigens alleen motorblokken zonder balansassen voor HD
De problemen waar jij aan refereert komen voornamelijk voor bij b blokken. Qua onderhoud doe ik alles zelf, waarom zou ik bij onderhoud een pc nodig hebben? Verder heb ik de laatste 12 jaar geen kapotte motor gehad, ik heb ooit problemen met mijn 1800 cc shovel stroker gehad maar dat kwam omdat ik een CV carb had gemonteerd, toen liep hij 30.000 na revisie vast, puur en alleen omdat ik hem te arm had afgesteld (daar had ik overigens maar 5000km voor nodig) De TC blokken zijn eigenlijk een stuk eenvoudiger dan de oude modellen en bevatten veel minder onderdelen!
Kortom een rubbermount kan je rustig kopen. wat ze wel hebben is dat ze kunnen zweten tussen de bak en het blok, maar aangezien dat een 'loze ruimte' is is dat wel vreemd
maar kan geen kwaad.
Soms geven de morsekettingen een probleem ( Eén ketting verbindt de twee nokkenassen, een tweede ketting de krukas en de nokkenassen) HD geeft aan dat je ze kan vervangen bij 50K.(ketting rekt op, spanner slijt) Hier zijn kitjes voor, in de oudere modellen (evo, pan, shovel) zat dit met tandwielen, dat gaf een enorm mechanisch geluid)