Wat vinden jullie dan hiervan? Zie onderstaande emails. Ik weet het niet meer!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ From: 'Alex' To: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Ik ben al bijna een maand bezig om de oliesensor te vervangen. Je denkt toch zeker niet dat ik op mijn kosten de sensor ga terugsturen en dan weer weken ga afwachten wat de leverancier ervan vindt, in de hoop dat ik een andere sensor krijg..... Ik koop bij de HD-dealer wel een andere sensor en zet de emailcorrespondentie wel op het HD-forum.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ From: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor) To: Alex
We hebben het druk met ook andere klanten zoals je misschien kunt begrijpen dus vandaar dat je niet gelijk antwoord krijgt. Uit je eerder mails had ik niet begrepen dat je in het bezit was van een werkplaatshandboek want dan had je kunnen lezen dat je als je met een andere draad massa maakt op je blok je lampje UITGAAT ! in plaats van AAN. Zo werkt het systeem. Dat is als je motor geen oliedruk heeft dat er dan een signaal wordt gegeven.
Je wist ook niet meer of voordien het lampje nou wel brandde of niet. Als nu je circuit intact zou zijn dan zet je het contact aan, gaat je lampje branden en houd je de draad die op de oliedrukschakelaar gaat tegen je blok aan. Die maakt massa en dan gaat je lampje uit. Zo is het systeem. Als dit niet werkt dan is het je motor circuit. Of er moeten aftermarket dingen aan gewijzigd zijn.( vorige eigenaar misschien? )
Wij blijven natuurlijk niet heen en weer mailen voor die paar euro die we aan een oliedruksensor verdienen. We gaan ook niet in op voorstellen om een derde partij in te schakelen.
Volgens Onze algemene Voorwaarden kan je onderdelen voor garantie retourneren. Sensors zijn echter uitgesloten ( artikel 10.10 ) van de garantie ( behoudens vervanging van de fabrikant).
Dit is vanwege het feit dat bij gebreken aan motorfietsen( maar ook bij auto,s overigens) de nieuwe geplaatste elektronische onderdelen ook weer defect gaan als het probleem niet is verholpen. Deze voorwaarden zijn niet alleen bij ons zo.
Uit coulanceoverwegingen gaan we accoord dat je het onderdeel retourneert volgens de algemene voorwaarden( verpakken, frankeren etc). We leggen het voor aan de fabrikant/importeur. Het kan immers zijn dat er een serie niet goed zou zijn. We houden contact daarover. We zullen in ieder geval melden op welke wijze de oliedruksensor is doorgemeten en mogelijk je mails bijvoegen.
Hoop je voldoende te hebben ingelicht.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Van: Alex Aan: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Ik heb al jouw emails en schema's toch nog maar een keer aan de monteur laten lezen. Zojuist heeft hij alles nogmaals goed bekeken en alles nogmaals met diverse meetapparatuur doorgemeten en besproken met zijn collega.
Het is 100% geen zekering-kwestie en ook 100% geen draadbreuk en ook 100% geen kapot lampje in het dashboard en ook 100% geen kapotte oliepomp.
Het is volgens de monteurs wel 100% een kwestie van een storing in de oliedruk-sensor. Uit de tests blijkt dat het ijzeren staafje op de sensor met het schroefdraad waar de sensordraad op moet, nooit massa doorgeeft. Niet bij contact-aan, niet bij contact uit, niet bij draaiende motor,.... nooit massa.
Als het electradraadje dat op de sensor moet, simpelweg wordt verlengd met een stukje electradraad en rechtstreeks op de behuizing van de oliedruk-sensor wordt gehouden, dan brandt het rode olielampje gewoon. Dus het kan onmogelijk een draadbreuk zijn, want met een draadbreuk zou het rode lampje in het dashboard nooit branden.
De sensor heeft dus nooit ‘massa’ op het stukje schroefdraad waar de electradraad van de motor op zit. En daardoor gaat het rode lampje nooit branden.
Kortom: Ergens binnenin de sensor gaat er iets niet goed.
Ik heb je zaterdag de onderstaande email gestuurd, waar je helaas niet meer op hebt gereageerd.
Ik ben reeds in het bezit van een werkplaatshandboek en ik heb dus ook alle electra-schema’s en stroomschema’s e.d. De monteurs zijn er unaniem van overtuigd dat het aan de oliesensor ligt.
Nogmaals: Ik wil de motor gerust (op jouw verzoek) naar de HD-dealer brengen als jij meer vertrouwen in HD-dealer hebt dan de monteurs die er al naar gekeken hebben. MAAR, als de HD-dealer ook tot de conclusie komt dat het door de oliesensor komt, dan stel ik voor dat jij de factuur van de HD-dealer betaalt en een nieuwe sensor levert. En als jij gelijk hebt en het probleem wordt veroorzaakt door iets anders in de electra, dan bestel ik alle benodigde onderdelen bij jou. Zeg jij maar bij welke HD-dealer ik de motor moet brengen. Er zitten in deze regio 3 HD-dealers (1 in het Westland, 1 in Amsterdam en 1 in Rotterdam).
Ik zie anders ook geen oplossing want jij blijft vasthouden aan een kapotte oliepomp, oliefilter, draadbreuk, lampje, zekering. En de monteurs van garage bij mij in het dorp zijn ervan overtuigd dat het de oliesensor is.
Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Van: Alex Aan: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Ik heb een werkplaatshandboek van de sportster. En de monteur had ook diverse schema's. De monteur is ervan overtuigd dat de sensor niet werkt. Ik wil de motor best naar een HD-dealer brengen, maar dan wel onder 1 voorwaarde: als blijlt dat ook de HD-dealer tot de conclusie komt dat het door een kapotte oliesensor komt, dan betaal jij de rekening van de HD-dealer. En als het een ander electraprobleem is, dan koop ik die artikelen boj jou. Deal??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ From: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor) To: Alex
Zoals je zelf al verteld in je laatste deel van je mail heb je toch een electrisch probleem. Ten allen tijde moet je oliedruklamp branden als je je contact aanzet. Ik heb een deel van het electrische schema gemaild en daar zie je al op dat meerdere lampen met elkaar in je cockpit zijn verbonden.( neutral indicator.) Als daar het probleem zit en die je aarde verstoord kan dat het euvel zijn. Ik denk toch dat er een breuk of een aarde probleem is. Het zij in je cockpit of elders. Wellicht in je zekeringen??.
Wij kunnen niet alle electrische schema’s naar je mailen. In het service manual boek zitten er 29. Waarom ben je niet gelijk naar een HD dealer in je buurt gegaan.? Dat kost wel iets meer ( afhankelijk van de tijd die ze nodig hebben ) maar dan hoef je zelf niet constant bezig te zijn. Ook wij kunnen je probleem niet middels de mail oplossen denk ik. Daar gaat ook te veel tijd in zitten!!.
De fout zou zelfs nog in je contactslot kunnen zitten. Als bij de stand “on “ er geen verbinding wordt gemaakt zal inderdaad je lampje nooit branden.( en die gaat branden zodra je je contact inschakeld. Daar heb je geen oliedrukmeter voor nodig/aangesloten).
Je kan zo nog wel een dagje meten en sleutelen denk ik. Wellicht is investeren in een service manual wel een optie. Daarin kan je heel veel, zoniet alles vinden. Voor jouw type is de manual 1986-2003 , 631 pagina’s dik. Wij hebben alles alleen digitaal. Ik wil je ter wille zijn om voor 25 euro het boek digitaal ( net even meer als 30 MB ) via we transfer ( dan komt het op een server en kan je het downloaden ) aan je te sturen. Dan ben je denk ik goedkoper uit als bij de HD dealer. ( dagje werk is al gauw een paar honderd euro )
Ik hoor het graag van je. Geef dan even aan welk e-mail adres ik moet gebruiken van je waarop je zo’n groot bestand kan binnenhalen. Er zit denk ik niets anders op dan alles een voor een na te lopen, te ontkoppelen en door te meten. En ja, dat is ff werk. ( maar bespaart je wel veel geld en je leert je motor goed kennen)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Van: Alex Aan: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Vandaag heeft de monteur van de garage met diverse meet-apparatuur e.e.a. doorgemeten aan de H-D Sportster.
De monteur stelt vast dat het lampje in het dashboard goed is. Ook heeft hij de bedrading doorgemeten o.b.v. de schema’s. Alle bedrading is in orde en er is geen sprake van een draadbreuk.
Verder heeft de monteur zowel de oude oliedruk-sensor, als ook de nieuwe oliedruk-sensor op de motor geplaatst en een aantal tests gedaan. En hoe vreemd het ook klinkt, de monteur is tot de conclusie gekomen dat beide oliedruk-sensors niet functioneren. Waarschijnlijk maakt het binnenwerk van de de oliedruk-sensor geen, of onvoldoende, contact in de ‘ruststand’. Bij het doormeten van de oliedruk-sensor wordt geen verbinding doorgegeven, waardoor het rode olielampje niet gaat branden. Dat is volgens de monteur een teken dat de oliedruk-sensor kapot is. Volgens de monteur werken zowel de oude als de nieuwe oliedruk-sensor niet.
Het komt volgens de monteur wel vaker voor dat een dergelijke oliedruk-sensor al kapot is vóórdat ‘het op de motor of auto wordt geplaatst.
Omdat ik een beetje bang was dat het probleem wordt veroorzaakt door een kapotte oliepomp, heeft de monteur voor de zekerheid ook nog even de werking van de oliepomp gecheckt. Er is voldoende doorstroom cq omloop van de motorolie en de motorolie wordt ook op een normale en geleidelijke wijze warm (ook de olie in het externe olie-reservoir).
Het systeem schijnt overigens zodanig te zijn gebouwd, dat als de oliepomp kapot zou zijn en er daardoor geen oliedruk wordt opgebouwd, dat het rode olie-lampje in het dashboard dan zou moeten branden (zowel tijdens stilstand als tijdens het rijden). Maar het probleem is juist dat het rode lampje in het dashboard nooit brand (niet met het contact aan en ook niet tijdens stilstand of rijdende motor).
Al met al vrees ik toch dat ook de nieuwe oliedruk-sensor niet werkt.
Heb jij nog andere opties die het onderzoeken waard zijn?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ From: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor) To: Alex
Nog eenmaal een uitdraai dan. Je kan dit checken door de return oil line naar je reservoir te bekijken en mogelijk heel even afkoppelen. Wees hier wel uiterst voorzichtig mee.!!! ( ik zou eigenlijk zeggen: don’t try this at home.) Zeker niet je aanvoer blokkeren of je oiltank legen !!!!.
Check eerst even die grage aan de overkant en laat die draden even goed doormeten. Je hebt er nu het juiste schema bij. Die oranje draad is ook verbonden met andere delen dus goed checken. Ik denk toch dat het daar in zit of een zekeringenkwestie.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Van: Alex Aan: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Ik zal die oranje draad nog even laten checken bij de garage bij mij aan de overkant. Die jongens van de garage hebben meer verstand van schema’s dan ik.
Eerder mailde je dat het ook door de oliepomp kan komen. Weet jij toevallig hoe ik kan controleren of de oliepomp goed functioneert?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ From: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor) To: Alex
Bijgaand het deel uit het schema wat betrekking heeft op jouw model en bouwjaar 2002. Zoals je ziet is je oliedruklampje nog via een zekering gezekerd( oranje draad ). Ik zou daar ook nog even naar kijken. Anders moeten we verder zoeken. Dus switch monteren. Draad bij contact aan tegen je blok houden dan moet lampje uitgaan.( massacontrole) Anders gewoon draad plaatsen en starten. Dan moet lampje uitgaan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Van: Alex Aan: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Goedemorgen, Bedankt voor de reactie en de uitleg. Ik waardeer uw meedenken.
Het betreft een H-D Sportster XL 883-R uit 2002. Heeft slechts 7.000 km gelopen en is in originele staat (er is 4 jaar geleden alleen een andere uitlaat geplaatst). Er is geen oliekoeler geplaatst. Het betreft een super standaard D-H, zoals die jaren geleden uit de fabriek is geleverd. Bij de start van dit motorseizoen zijn de motorolie (synthetisch), versnellingsbakolie, bougies, luchtfilter en oliefilter vervangen. Volgens mij heeft het olie-lampje het daarna nog gewoon gedaan (maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker).
Een draadbreuk is uitgesloten. Vóórdat ik de oliedrukschakelaar heb besteld, is de bedrading doorgemeten met de multimeter. Oliepijl is goed (en als er te weinig olie in zou zitten, dan zou het lampje juist wel moeten branden).
Wellicht dat u op basis van het bovenstaande nog een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen? Ik zie uw reactie met bijzondere belangstelling tegemoet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ From: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor) To: Alex
Goedendag, Een oliedrukschakelaar is een afgesloten behuizing. Alleen als de schakelaar op druk komt geeft hij ( in dit geval ) massa door. De schakeldraad maakt bij een goede oliedruk massa op het blok. Het schroefdraad waar je het over hebt waar de connector op komt is geisoleerd. Deze geeft nimmer in normale toestand spanning door(massa ). We kunnen de oorzaak vanuit hier natuurlijk alleen maar gissen. Brandde voorheen het lampje wel of niet. Mogelijk is er sluiting in de schakeling of een draadbreuk. Dat komt vaker voor dan een defecte oliedrukmeter. De oorzaak kan ook liggen in de oliepomp. Als er net te weinig druk is !. Oliefilter kan ook de oorzaak zijn. Juiste type, vervuild, oliekoeler gemonteerd?. Oliepijl?
In normale toestand als je de draad van de oliesensor afhaalt en tegen je blok houdt moet je lampje uitgaan. Dan maakt het systeem buiten de schakelaar om massa. Op deze manier test je de sensor. Ik weet ook niet wat voor type motor( en bouwjaar ) je hebt. Kan ik je misschien helpen met een schema om defecten op te sporen.
Hoop dat je er zo uitkomt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Van: Alex Aan: Motorcycle Performance (Leverancier v.d. oliedruksensor)
Goedemorgen, Zojuist de oliedrukmeter geplaatst. Helaas ook deze oliedrukschakelaar is kapot.
Ik heb de oliedrukschakelaar doorgemeten, maar er zit in het binnenwerk waarschijnlijk iets niet goed. Als ik een spanningsmeter op de + van de accu doe en op het schroefdraad op de oliedrukschakelaar waar het electrakabeltje aan komt, dan is er geen spanning. Maar als ik de voltmeter op de + van de accu doe en op de ijzeren behuizing van de oliedrukschakelaar dan is er wel spanning.
Kan het zijn dat de oliedrukschakelaar al een aantal jaren heeft geleden waardoor het binnenwerk vast is gaan zitten? Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Laatst gewijzigd door sportster2002 op 07 aug 2014, 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
|